perjantai 18. maaliskuuta 2016

2. Tähdenlentoja

Tavoitteet: Kuullun ymmärtämisen harjoittelu, tekstin henkilöihin eläytyminen, tunteiden tunnistaminen, diagrammin tuottamisen ja tulkitsemisen harjoittelu, kuvan lukemisen harjoittelu, sanaston laajentaminen
Tarina: Tähdenlentoja (s. 18-20)
Aika: 1-2 x 45 min
Eriyttäminen: Ryhmän/luokan tasosta riippuen käsittelyyn voi ottaa joko selkeitä tai "vaikeampia" tunteita.
Materiaali: tunnekortit tulostettuna tai koneelta heijastettuna, musiikkia, liitteenä oleva tarina sekä diagrammipohja, post it -lappuja/magneetteja


Ohjeet opettajalle:

1. Oppilaat ja opettaja tutkivat ja nimeävät yhdessä (tai esimerkiksi pareittain) tunnekorttien tunteita.
2. "Jähmettyneet tunteet" -leikki
Oppilaat kävelevät rauhallisesti ympäri luokkaa, taustalla soi hiljainen musiikki. Musiikki pysäytetään ja opettaja sanoo jonkin tunnetilan (ja voi samalla heijastaa tunnekortin valkotaululle). Oppilaat jähmettyvät tunnetta esittäväksi patsaaksi. Muihin leikkijöihin ei saa koskea, tarkoituksena on kuvata tunnetta omalla vartalolla ja ilmeellä.
3. Tutkitaan tarinan hahmojen ilmeitä (kuva liitteenä) ja asentoja ja minkälaisia tunteita heillä voisi olla. Opettaja lukee tarinan (moniste 1-2) ja esittää samalla kysymyksiä tarinasta. Kysymyksiin vastataan kysymyksestä riippuen joko viittaamalla ja puheenvuorolla tai näyttämällä sormilla vaihtoehtoja 1, 2 tai 3.
4. Tarinan jälkeen tulkitaan yhdessä tunnediagrammia (moniste 3).
Vinkki: Oppilaat voivat piirtää, tai luokka voi etsiä netistä tai lehdistä kuvia ihmisistä/hahmoista, joilla on pettynyt, säikähtänyt, harmistunut, vihainen tai yllättynyt ilme. Tässäkin yhteydessä voidaan myös käyttää tunnekortteja. Kuvat voidaan liittää diagrammiin. Oppilaat voivat myös itse kokeilla näiden tunteiden ilmentämistä kasvojen ja kehon avulla.




Moniste 1: Tähdenlentoja - tarina
Moniste 2: Tarina jatkuu...




Moniste 3: Tunnediagrammi



Kirjan kuvitus tarinasta



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti