torstai 17. maaliskuuta 2016

3. Uima-allas

Tavoitteet: Tavujen ja sanojen kirjoittamisen ja lukemisen harjoittelu, kirjain-äännevastaavuus ja dekoodaus, muistin harjaannuttaminen
Tarina: Uima-allas (s. 21-23)
Aika: 1 x 45min
Eriyttäminen: Lisätehtävä nopeimmille. Oppilas voi muodostaa myös kaksikirjaimisia tavuja (yksi maha jää tyhjäksi) ja opettaja voi tehdä tyhjiin pohjiin omia kirjainlistoja, jotka sopivat oppilaiden taidoille.
Materiaali: Tarina kirjasta, tavuhiiriä ja kirjainlistoja tulostettuna ja askarreltuna, moniste oppilaille, kynät, kumit. VINKKI! Laminoi tavuhiiret ja kirjainlistat, jotta voit käyttää niitä useamman kerran.



Ohje opettajalle:

1. Opettaja lukee tarinan. (Keskustelua tarinasta.) Kysymys luokalle: Miksi metsän väki rakensi uima-altaat ja aloitti uimakoulun? (Vastaus: Hiiri meinasi hukkua).
2. Kirjoitustehtävää varten tarvitaan tavuhiiret (muutama), kirjainlistat sekä kirjoituspohjat (jokaiselle oppilaalle yksi liimattuna vihkoon) tulostettuna. Tavuhiirien vatsoihin leikataan "viillot", jotta kirjainlistaa pääsee liikuttelemaan.
Tehtävä: Ennen uimakoulua hiiri meinasi hukkua puroon. Selvitä tavuhiirien avulla, mitä hiiri sanoi pärskiessään vettä suustaan. Luokassa on muutama piste, jossa on tavuhiiri. Oppilas valitsee jokaiseen mahaan kirjainlistasta mieleisensä kirjaimen, jolloin muodostuu tavu (kolmikirjaiminen, tai kaksikirjaiminen, jos yhden mahan jättää tyhjäksi). Oppilas painaa tavun mieleensä ja palaa omalle paikalleen kirjoittamaan sen hiiren puhekuplaan. Tavujen ei tarvitse olla järkeviä, sillä ne kuvaavat ääniä, joita hiiri päästeli pärskiessään vettä.
Lisätehtävä: Oppilas yrittää muodostaa tavuista järkeviä sanoja.





Tavuhiiret

Kirjoituspohja (2kpl)

Kirjainlistoja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti