maanantai 14. maaliskuuta 2016

6. Kilpa-ajot

Tavoitteet: Mainoksiin tutustuminen ja mainoksen idean ymmärtäminen, mainoksen suunnittelun harjoittelu, lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelu, kuvan lukemisen harjoittelu, parityöskentely harjoittelu
Tarina: Kilpa-ajot (s. 48-50)
Aika: 2 x 45 min
Eriyttäminen: Oppilas lukee ja kirjoittaa taitotasonsa mukaan. Parit auttavat toistansa.
Materiaali: Sanoma- tai aikakausilehtiä, tarina kirjasta, liimaa, saksia, paperia, värikyniä


Ohje opettajalle: 

1. Oppilaat saavat pareittain tehtäväksi etsiä lehdestä mainoksia. Mainokset leikataan irti ja niitä tutkitaan: Mitä mainoksessa lukee? Mitä mainostetaan? Minkälaisia sanoja on käytetty? Onko mainoksessa kuva? Minkälainen? Mitkä mainokset ovat parin mielestä hyviä?
2. Pari valitsee yhden mainoksen, jonka esittelee muulle ryhmälle. Keskustellaan yhteisesti mainoksista ja siitä, mikä niiden tarkoitus on. Minkälainen on hyvä mainos? Mainokset jätetään esille esimerkiksi taululle.
3. Opettaja lukee tarinan kirjasta.
4. Suunnitellaan ja toteutetaan pareittain oma mainos tarinan "Suuret aakkosajot" -tapahtumalle.


Idea tunnin tehtäviin saatu Mediataitokoulun nettisivuilta. Sivuilla on paljon tietoa ja hyviä tehtäviä mediakasvatukseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti